Change

Change

De architectuur
van verandering

Verandering lijkt soms wel de enige zekerheid in de huidige economie. Een voortschrijdende globalisering, sociaal-maatschappelijke verschuivingen, de evolutie van het internet … Organisaties krijgen in een hoog tempo zowel nieuwe kansen als bedreigingen voorgeschoteld. Naast een operationele koerswijziging, dringt er zich ook vaak een ommezwaai van de organisatiecultuur op.

Deze opleiding in change management toont hoe je een organisatie of team door een veranderingsproces leidt. Net als een architect, begint dit bij het uittekenen van een plan. Een blauwdruk die een visie communiceert, betrokkenheid creëert en stabiliteit waarborgt.

Doelgroep

Projectleiders, managers en hr-professionals.

Soorten verandering

Bij een reorganisatie hebben medewerkers vaak het gevoel dat er hen iets wordt opgelegd. Een externe beslissing waar zij niet zelf voor gekozen hebben. Bij zo een structurele verandering leggen wij de nadruk op het behouden van stabiliteit, het creëren van duidelijkheid en het verkrijgen van energie bij de medewerkers.

Een cultuurverandering vindt meestal plaats na een structurele verandering. Bij de keuze voor een nieuwe richting, worden ook de heersende normen in vraag gesteld. Een attitudeverandering kan dan leiden tot een drastische verbetering van de productiviteit. Enkele voorbeelden:

  • Groeien naar een marktcultuur. 
  • Anders denken, beter doen.
  • Lean & Mean werken.
  • Werken vanuit entrepeneurship.
  • Effectiever worden met minder mensen.

Aanpak

Proefondervindelijk ontwikkelden wij een modeltraject dat rekening houdt met alle niveau’s: van het management tot de werknemers.

1. Uittekenen van een veranderingsplan:

  • Een leading team stelt een transitieplan op met duidelijke stappen voor de komende maanden.
  • Sessies schetsen een duidelijk beeld van de hopes and fears in een organisatie.

2. Opstellen van een communicatieplan:

  • De verandering wordt gecommuniceerd door middel van een onmiddellijk bruikbaar systeem.
  • De juiste informatie wordt op een gepaste manier overgebracht aan de verschillende doelgroepen.

3. Een draagvlak creëren op groepsniveau:

  • De huidige cultuur van elke doelgroep wordt onderzocht. 
  • Een scanning legt werkpunten bloot die extra aandacht verdienen.

4. Individuele begeleiding en motivatie van medewerkers:

  • Medewerkers die in ontkenning zitten of weerstand bieden, worden begeleid met aangeleerde coachingstools.

Concepten

  • de Basisfundamenten van Verandering
  • het Achtstappenmodel van Kotter
  • het 7S-model van McKinsey
  • de Cultuurthermometer
  • het Change Grid

Referenties

  • Alken-Maes
  • KBC
  • Dela
  • Dreamland
  • Famar
  • Realdolmen
  • Securitas
  • Spar
  • Engie
  • Mondelez

Meer Info

Deze opleiding op maat van uw organisatie? Contacteer ons gerust om de mogelijkheden te bespreken.

Opleidingen.jpg

Opleidingen

Change

Change

De architectuur
van verandering

Verandering lijkt soms wel de enige zekerheid in de huidige economie. Een voortschrijdende globalisering, sociaal-maatschappelijke verschuivingen, de evolutie van het internet … Organisaties krijgen in een hoog tempo zowel nieuwe kansen als bedreigingen voorgeschoteld. Naast een operationele koerswijziging, dringt er zich ook vaak een ommezwaai van de organisatiecultuur op.

Deze opleiding in change management toont hoe je een organisatie of team door een veranderingsproces leidt. Net als een architect, begint dit bij het uittekenen van een plan. Een blauwdruk die een visie communiceert, betrokkenheid creëert en stabiliteit waarborgt.

Doelgroep

Projectleiders, managers en hr-professionals.

Soorten verandering

Bij een reorganisatie hebben medewerkers vaak het gevoel dat er hen iets wordt opgelegd. Een externe beslissing waar zij niet zelf voor gekozen hebben. Bij zo een structurele verandering leggen wij de nadruk op het behouden van stabiliteit, het creëren van duidelijkheid en het verkrijgen van energie bij de medewerkers.

Een cultuurverandering vindt meestal plaats na een structurele verandering. Bij de keuze voor een nieuwe richting, worden ook de heersende normen in vraag gesteld. Een attitudeverandering kan dan leiden tot een drastische verbetering van de productiviteit. Enkele voorbeelden:

  • Groeien naar een marktcultuur. 
  • Anders denken, beter doen.
  • Lean & Mean werken.
  • Werken vanuit entrepeneurship.
  • Effectiever worden met minder mensen.

Aanpak

Proefondervindelijk ontwikkelden wij een modeltraject dat rekening houdt met alle niveau’s: van het management tot de werknemers.

1. Uittekenen van een veranderingsplan:

  • Een leading team stelt een transitieplan op met duidelijke stappen voor de komende maanden.
  • Sessies schetsen een duidelijk beeld van de hopes and fears in een organisatie.

2. Opstellen van een communicatieplan:

  • De verandering wordt gecommuniceerd door middel van een onmiddellijk bruikbaar systeem.
  • De juiste informatie wordt op een gepaste manier overgebracht aan de verschillende doelgroepen.

3. Een draagvlak creëren op groepsniveau:

  • De huidige cultuur van elke doelgroep wordt onderzocht. 
  • Een scanning legt werkpunten bloot die extra aandacht verdienen.

4. Individuele begeleiding en motivatie van medewerkers:

  • Medewerkers die in ontkenning zitten of weerstand bieden, worden begeleid met aangeleerde coachingstools.

Concepten

  • de Basisfundamenten van Verandering
  • het Achtstappenmodel van Kotter
  • het 7S-model van McKinsey
  • de Cultuurthermometer
  • het Change Grid

Referenties

  • Alken-Maes
  • KBC
  • Dela
  • Dreamland
  • Famar
  • Realdolmen
  • Securitas
  • Spar
  • Engie
  • Mondelez

Meer Info

Deze opleiding op maat van uw organisatie? Contacteer ons gerust om de mogelijkheden te bespreken.